ការចុះឈ្មោះយឺតត្រូវបានកត់ត្រានៅក្នុងកម្មវិធី TVET

 រដ្ឋាភិបាលកំពុងផ្តល់ការបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ និងបច្ចេកទេសដោយឥតគិតថ្លៃដល់យុវជនចំនួន 1.5 លាននាក់មកពីគ្រួសារក្រីក្រ និងងាយរងគ្រោះ តាមរយៈគំនិតផ្តួចផ្តើម TVET 1.5M ក្នុងគោលបំណងបំពាក់ឱ្យពួកគេនូវជំនាញដែលត្រូវការ ដើម្បីទទួលបានការងារកាន់តែប្រសើរ និងលើកកម្ពស់ស្ថានភាពសេដ្ឋកិច្ចរបស់ពួកគេ ទោះជាយ៉ាងនេះក្តី រយៈពេលពីរឆ្នាំ និងការចុះឈ្មោះចូលរៀននៅតែយឺត។

ទិវាជាតិ TVET លើកទីប្រាំបី នៅថ្ងៃទី 15 ខែមិថុនា ឆ្នាំ 2025។ គីរីប៉ុស្តិ៍ តាមរយៈក្រសួងការងារ

ទោះបីជាមានការខិតខំប្រឹងប្រែងដោយវិទ្យាស្ថានអប់រំ និងបណ្តុះបណ្តាលបច្ចេកទេស (TVET) ក្នុងការផ្តល់ការបណ្តុះបណ្តាលផ្អែកលើសមត្ថភាពដោយឥតគិតថ្លៃ ដែលផ្តោតលើការបំពាក់បំប៉នដល់ជនក្រីក្រ និងងាយរងគ្រោះជាមួយនឹងជំនាញបច្ចេកទេស និងការអនុវត្តជាក់ស្តែង ដើម្បីបំពេញតម្រូវការការងារនាពេលអនាគត ការចុះឈ្មោះចូលរៀនមានភាពយឺតយ៉ាវ។

កម្មវិធី TVET 1.5M មានគោលបំណងផ្តល់ការបណ្តុះបណ្តាលបច្ចេកទេស និងវិជ្ជាជីវៈដល់យុវជនចំនួន 1.5 លាននាក់ មកពីគ្រួសារក្រីក្រ និងងាយរងគ្រោះ ហើយត្រូវបានអនុវត្តដោយអតីតនាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ក្នុងឱកាសប្រារព្ធទិវាជាតិ TVET លើកទី 6 នៅថ្ងៃទី 15 និង 16 ខែមិថុនា ឆ្នាំ 2023 នៅមជ្ឈមណ្ឌលសន្និបាត និងពិព័រណ៍កោះពេជ្រ រាជធានីភ្នំពេញ។

Kiripost បាននិយាយជាមួយលោក Sun Mesa អ្នកនាំពាក្យក្រសួងការងារ និងបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ (MLVT) សម្រាប់ការធ្វើបច្ចុប្បន្នភាពស្តីពីការចុះឈ្មោះសិស្ស។ លោក​បាន​កត់​សម្គាល់​ថា ខណៈ​អត្រា​បច្ចុប្បន្ន​នៅ​តែ​មាន​ការ​កើន​ឡើង​គួរ​ឲ្យ​កត់​សម្គាល់​បើ​ធៀប​នឹង​ឆ្នាំ​មុន​ដែល​កម្មវិធី​នេះ​បាន​ចាប់​ផ្ដើម។

តាមរយៈ TVET 1.5M មកទល់ពេលនេះ យុវជន និងគ្រួសារងាយរងគ្រោះចំនួន 300,000 នាក់បានចុះឈ្មោះចូលរៀនជំនាញបច្ចេកទេស និងបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ នេះបើតាមការបញ្ជាក់របស់ Mesa ជាមួយ Kiripost។

លោក​ថា ក្រសួង​ក៏​កំពុង​ធ្វើ​ការ​លើក​កម្ពស់​ការ​យល់​ដឹង​អំពី​កម្មវិធី​នេះ​នៅ​តាម​សហគមន៍​ជន​បទ ដើម្បី​ទាក់ទាញ​ចំណាប់​អារម្មណ៍ និង​លើក​ទឹក​ចិត្ត​យុវជន​ឲ្យ​ចូល​រួម​កាន់​តែ​ច្រើន​ឡើង។

លោកបានមានប្រសាសន៍ថា “សម្រាប់អ្នកដែលកំពុងប្រឈមមុខនឹងការលំបាកផ្នែកហិរញ្ញវត្ថុ ពួកគេត្រូវការបន្តធ្វើការ ហើយយើងមិនអាចសុំឱ្យពួកគេឈប់ដើម្បីចូលរួម TVET បានទេ” ដោយបន្ថែមថា MLVT ផ្តល់នូវការរៀបចំដែលអនុញ្ញាតឱ្យពួកគេរក្សាការងាររបស់ពួកគេនៅពេលចុះឈ្មោះក្នុងកម្មវិធី TVET ជាមួយនឹងកាលវិភាគដែលអាចបត់បែនបាន។


អ្នកចូលរួមចូលរួមទិវាជាតិ TVET លើកទីប្រាំបី នៅថ្ងៃទី 15 ខែមិថុនា ឆ្នាំ 2025។ Kiripost/spplied

កម្មវិធី TVET

យោងតាម MLVT TVET មានវិទ្យាស្ថានសាធារណៈចំនួន 38 ក្រោមការត្រួតពិនិត្យរបស់ក្រសួង ដែលមានទីតាំងនៅរាជធានី និងខេត្ត។ ពួកគេផ្តល់ការបណ្តុះបណ្តាលបច្ចេកទេសវិជ្ជាជីវៈដល់សិក្ខាកាម សិស្សានុសិស្ស និងយុវជន ក្នុងគោលបំណងបំពាក់ឱ្យពួកគេនូវជំនាញបច្ចេកទេសដែលមានតម្រូវការខ្ពស់នាពេលបច្ចុប្បន្ន និងទៅអនាគត។

វិទ្យាស្ថាន TVET ផ្តល់វគ្គសិក្សាខ្លី និងវែង។ វគ្គខ្លីរយៈពេលមួយសប្តាហ៍គ្របដណ្តប់លើមុខវិជ្ជាជាច្រើន រួមទាំងការដំឡើងអគ្គិសនី ការជួសជុលយានយន្ត ហាងនំប៉័ង និងការចិញ្ចឹមសត្វ។ ពួកគេធ្វើឡើងនៅក្នុងសាលារៀន និងក្នុងសហគមន៍។

វគ្គ​សិក្សា​វែង​ដែល​ដំណើរការ​រយៈពេល​មួយ​ឆ្នាំ​និង​ច្រើន​ជាង​នេះ​រួម​មាន​ស្ថាបត្យកម្ម សំណង់​ស៊ីវិល អេឡិចត្រូនិក មេកានិច គណនេយ្យ វិទ្យាសាស្ត្រ​កុំព្យូទ័រ ទូរគមនាគមន៍ ធុរកិច្ច និង​ទេសចរណ៍។

លោក Mesa មានប្រសាសន៍ថា “តាមរយៈគំនិតផ្តួចផ្តើម TVET 1.5M រដ្ឋាភិបាលផ្តល់ប្រាក់ឧបត្ថម្ភប្រចាំខែដល់សិស្សចំនួន 280,000 រៀល សម្រាប់រយៈពេល 4 ខែក្នុងអំឡុងពេលសិក្សារបស់ពួកគេ” ។

លោក ហុង វណ្ណៈ អ្នកស្រាវជ្រាវសេដ្ឋកិច្ចនៃរាជបណ្ឌិត្យសភាកម្ពុជាបានចាត់ទុកអត្រាចុះឈ្មោះចូលរៀនយឺតដោយសារកត្តាជាច្រើន រួមទាំងតម្រូវការគោលនយោបាយតឹងរឹង។ លោក​បាន​កត់​សម្គាល់​ថា បញ្ហា​សំខាន់​មួយ​គឺ​ថា បុគ្គល​មក​ពី​គ្រួសារ​ក្រីក្រ​ច្រើន​តែ​ខ្វះ​ការ​បញ្ជាក់​ឬ​ការ​វាយ​តម្លៃ​ចាំបាច់​ដើម្បី​មាន​លក្ខណៈ​សម្បត្តិ​គ្រប់គ្រាន់។

លោកបានផ្តល់អនុសាសន៍ថា MLVT អនុញ្ញាតឱ្យបុគ្គលចុះឈ្មោះចូលរៀនដោយមិនចាំបាច់មានឯកសារដើម្បីបញ្ជាក់ពីស្ថានភាពរបស់ពួកគេថាជាអ្នកក្រ ឬងាយរងគ្រោះ។ ផ្ទុយទៅវិញ វានឹងមានប្រយោជន៍ក្នុងការស្ទាបស្ទង់ចំណាប់អារម្មណ៍របស់មនុស្សពេញវ័យក្នុងការបន្តការសិក្សារបស់ពួកគេ និងអនុញ្ញាតឱ្យពួកគេចុះឈ្មោះចូលរៀន។

វណ្ណៈបន្ថែមថា MLVT គួរតែអនុវត្តគោលនយោបាយដ៏រឹងមាំ ដើម្បីធានាថាសិស្សានុសិស្សនៅតែចូលរួម និងបញ្ចប់ការសិក្សាដោយជោគជ័យពីកម្មវិធី TVET ។

លោកបានសង្កត់ធ្ងន់ថា គំនិតផ្តួចផ្តើម TVET 1.5M បានដំណើរការអស់រយៈពេលជាងពីរឆ្នាំហើយ ហើយនៅតែប្រឈមនឹងការចុះឈ្មោះសិស្សយឺតនៅឡើយ។ នេះតំណាងឱ្យការខាតបង់យ៉ាងសំខាន់ពីមួយឆ្នាំទៅមួយឆ្នាំ។

​លោក វណ្ណៈ បាន​កត់សម្គាល់​ថា​៖ «​ល្បឿន​ដ៏​យឺត​នេះ​ក៏​ជះឥទ្ធិពល​ដល់​គោលដៅ​របស់​កម្ពុជា​ក្នុងការ​ក្លាយជា​ប្រទេស​ចំណូល​មធ្យម​នៅ​ឆ្នាំ​២០៣០ និង​ជា​ប្រទេស​មាន​ចំណូល​ខ្ពស់​នៅ​ឆ្នាំ​២០៥០ ជាពិសេស​ដោយសារ​សេដ្ឋកិច្ច​ពិភពលោក និង​ទិដ្ឋភាព​នយោបាយ​កំពុង​មាន​ការ​ផ្លាស់ប្តូរ​យ៉ាង​ឆាប់រហ័ស​»​។

ការចុះឈ្មោះជំរុញ

លោក ប៉ា ចាន់រឿន ស្ថាបនិកវិទ្យាស្ថានកម្ពុជាដើម្បីប្រជាធិបតេយ្យ និងជាអ្នកស្រាវជ្រាវ និងជាអ្នកវិភាគគោលនយោបាយ មានប្រសាសន៍ថា ការកើនឡើងយឺតអាចបង្កបញ្ហាប្រឈមសម្រាប់កម្ពុជាក្នុងការអភិវឌ្ឍជំនាញបច្ចេកទេសដែលត្រូវការដើម្បីបំពេញតម្រូវការទីផ្សារនាពេលបច្ចុប្បន្ន និងអនាគត។

ក្នុងនាមជាអ្នកស្រាវជ្រាវ និងអ្នកវិភាគគោលនយោបាយ លោកបានសង្កេតឃើញថា កត្តាជាច្រើនបានរួមចំណែកដល់ការចុះឈ្មោះយឺតយ៉ាវក្នុងជំនាញបច្ចេកទេស និងការបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ។ ទីមួយ លោក​បាន​ចង្អុល​បង្ហាញ​ថា សង្គម​តែងតែ​ផ្តល់​តម្លៃ​ដល់​ការ​អប់រំ​ជំនាញ​បច្ចេកទេស ដោយ​អនុគ្រោះ​ដល់​កម្រិត​បរិញ្ញាបត្រ អនុបណ្ឌិត និង​បណ្ឌិត។

ទីពីរ មានការខ្វះខាតការយល់ដឹងទាក់ទងនឹងអត្ថប្រយោជន៍នៃជំនាញបច្ចេកទេស។ លោកបានរៀបរាប់ថា និស្សិតបញ្ចប់ការសិក្សា TVET ជាច្រើនមានការតស៊ូស្វែងរកឱកាសការងារល្អ ហើយជារឿយៗទទួលបានប្រាក់ចំណូលទាប ខណៈដែលអ្នកដែលមានជំនាញឯកទេសមានទំនោរទទួលបានប្រាក់សំណងកាន់តែប្រសើរ។

បញ្ហាប្រឈមផ្នែកហិរញ្ញវត្ថុ ជាពិសេសសម្រាប់គ្រួសារក្រីក្រ និងងាយរងគ្រោះ ក៏រាំងស្ទះដល់លទ្ធភាពបញ្ជូនកូនទៅសិក្សា ដោយសារការតស៊ូផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច។ ទោះបីជារដ្ឋាភិបាលផ្តល់ការគាំទ្រខ្លះៗសម្រាប់សិស្សដែលចុះឈ្មោះក្នុង TVET 1.5M ក៏ដោយ។ ទោះ​យ៉ាង​ណា លោក ចាន់រឿន ជឿ​ជាក់​ថា ជំនួយ​នេះ​មិន​គ្រប់​គ្រាន់​ដើម្បី​បំពេញ​តម្រូវ​ការ​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​ពួក​គេ​ទេ។

លោក​បាន​សង្កត់​ធ្ងន់​ថា គុណភាព​នៃ​ប្រព័ន្ធ​អប់រំ​ក៏​មាន​ឥទ្ធិពល​លើ​យុវជន និង​ការ​សម្រេច​ចិត្ត​របស់​មាតាបិតា​ទាក់ទង​នឹង​ការ​ចូល​រៀន​ដែរ។

លោក ចាន់រឿន មានប្រសាសន៍ថា “យើងត្រូវតែលើកកម្ពស់ការយល់ដឹងអំពីសារៈសំខាន់នៃការអប់រំ ជាពិសេសជំនាញបច្ចេកទេស និងការបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈនៅ TVET ក្នុងចំណោមយុវជន ឪពុកម្តាយ និងសហគមន៍”។

លោកបានស្នើថា ការបង្កើនអាហារូបករណ៍ និងការគាំទ្រផ្នែកហិរញ្ញវត្ថុសម្រាប់គ្រួសារដែលងាយរងគ្រោះ អាចជួយសម្រាលបន្ទុកហិរញ្ញវត្ថុ និងលើកទឹកចិត្តឱ្យមានការចុះឈ្មោះក្នុងកម្មវិធី TVET ។

លោក ចាន់រឿន ក៏បានសង្កត់ធ្ងន់ថា រដ្ឋាភិបាល និងអ្នកពាក់ព័ន្ធត្រូវតែពង្រឹងគុណភាពអប់រំ និងការបណ្តុះបណ្តាលជំនាញបច្ចេកទេស ដើម្បីធានាថា សិស្សានុសិស្សទាំងអស់ដែលបានបញ្ចប់ការសិក្សាពី TVET ត្រូវបានរៀបចំយ៉ាងល្អ។

លោកបានអំពាវនាវឱ្យមានការសហការកាន់តែខ្លាំងរវាងរដ្ឋាភិបាល មន្ត្រី TVET អង្គការមិនមែនរដ្ឋាភិបាល និងវិស័យឯកជន ដើម្បីលើកកម្ពស់សារៈសំខាន់នៃការអប់រំបច្ចេកទេស។

លោក ចាន់រឿន ក៏បានគូសបញ្ជាក់ផងដែរថា ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធទីផ្សារការងារមានសារៈសំខាន់ ដោយជំរុញឱ្យរដ្ឋាភិបាល និង TVET ផ្តល់អាទិភាពដល់ការធានាថា និស្សិតបញ្ចប់ការសិក្សាទទួលបានការងារដែលស្របតាមជំនាញរបស់ពួកគេ និងបំពេញតម្រូវការទីផ្សារ។

លោក វណ្ណៈ បន្ថែមថា “ MLVT គួរតែបើកឱកាសសម្រាប់យុវជនទាំងអស់ មិនមែនត្រឹមតែអ្នកដែលមកពីគ្រួសារក្រីក្រ ឬងាយរងគ្រោះនោះទេ។ ប្រសិនបើបុគ្គលមានឆន្ទៈចង់រៀន ពួកគេគួរតែត្រូវបានអនុញ្ញាតឱ្យធ្វើ” ។














Post a Comment

Previous Post Next Post